Nu har vi bytt till iTUX!

Övergång till iTUX har i det stora fungerat bra. Tack till er alla som var hemma och såg till så att teknikerna klarade att hålla sin tidplan med 40 – 50 byten av medieomvandlare (CPE:er) per dag. Det har varit få tekniska problem i samband med bytet. Däremot så har det varit svårt för Tele2 att hantera vissa kunder som har två abonnemang (fiberanslutningar).

Så här bör det se ut på väggen vid mediaomvandlaren nu!

Supporten har i vissa fall haft svårigheter att åtgärda problem som går utanför deras mall. Problem som grundar sig i att abonnemanget inte registrerats rätt hos Tele2 och att supporten därför inte haft riktig information. Har ni problem som vi inte känner till? Hör av er så hjälper vi till.

Tele2 har även skickat ny router och/eller Arris TV-box till vissa av våra gamla gruppavtalskunder som redan har utrustning sen tidigare. Det har gjort att man undrar varför bara grannen fått ny utrustning. Ingen ny utrustning behövs för det nya gruppavtalet, utan den gamla duger alldeles utmärkt! Koppla din nätverkskabel från TV-box till den nya mediaomvandlaren CPE så fungerar det bäst.

Nu hoppas vi bara att det fortsätter att fungera som det är tänkt.

I nodhuset uppe i Stenshult är hårdvaran också utbytt till nya, modernare enheter. Vi hoppas att detta borgar för god funktionalitet fortsättningsvis. Den gamla hårdvaran, switchar och UPS med batteri samt våra gamla medieomvandlare (CPE:er) går tillbaka till IP-Only för återvinning.

Vi hoppas också att alla följt den anvisning som finns på informationen som teknikerna lämnade i samband med bytet av medieomvandlare.

  • Har du anslutning via Öppet Nät behöver du inte göra någonting om din operatör finns hos iTUX.
  • Har du tjänsteavtal via vårt gruppavtal med Tele2 (före detta Com Hem) måste du ringa till dem för att bekräfta att du vill ta del av det nya gruppavtalet som gäller från 1 september, annars kommer den gamla hastigheten och det gamla basutbudet för TV att användas till det gamla, högre priset 290 kr/mån. Ring snarast (se nedan) om du inte redan gjort det!

Nu gäller 250/250 Mbit/s, TV silver +8 och telefon för 225 kr/månad i vårt gruppavtal. Nätavgift 125 kr/månad tillkommer som vanligt på alla anslutningar, nu som tidigare.

Du måste alltså ringa 0775–171720 och bekräfta ditt byte till det nya gruppavtalet! Det skulle göras SENAST 31 AUGUSTI – men helst så fort teknikern var klar hos dig! Vi vet alltså inte hur det fungerar idag. Det kan bli en viss fördröjning på prissänkningen om den nu kommer in för sent.

Fungerar inte telefonnumret ovan får du ringa 90222 och vara tydlig med att det gäller Stenshults fibernäts gruppavtal!

För att logga in på ”mina sidor” hos Tele2 måste man idag ha Bank-ID. På ”mina sidor” ser du ditt gällande TV utbud Silver +8. Du måste där välja dina 8 extra favoritkanaler för att dessa ska distribueras till din TV-box. Har du inte Bank-ID så behöver du ringa supporten på 90222 så hjälper de dig att lägga in dina önskade kanaler. Du kan se vilka valbara kanaler som finns i Silver +8 utan att logga in på Tele.se. Du kan välja 8 av 48 kanaler.

Har du några problem kan du höra av dig – antingen till någon i styrelsen, eller lämna meddelande på https://www.stenshultsfiber.se/1803-2/.

Vi önskar en bra avslutning på sommaren!

Styrelsen